Reisblogs Noord-Amerika

Lone Star state Texas: Van JFK naar Cowboys en ja-knikkers

We rijden Texas in en hadden eigenlijk de voorstelling meteen een vlak landschap in te rijden vol boerderijen en koeien. Echter was het landschap heuvelachtig en hier en daar nog wat bebossing. Overigens wel wat boerderijen en mooie zwarte koeien in de wei. Maar goed we hebben pas een klein begin gemaakt aan Texas. Wie weet verandert er nog een hoop wanneer we de Lone Star State doorkruisen.

Sixth Museum in Dallas

De rit naar Dallas vanaf de grens met Arkansas zou maar een kleine drie uur duren. Helaas kwamen we onderweg verschillende files tegen, zowel buiten als in Dallas waardoor we behoorlijk wat vertraging opliepen. Werkelijk overal werkzaamheden die voor opstoppingen zorgen.

In eerste instantie was de planning zo dat we Dallas over zouden slaan. Ik had wel gegoogled Fort Worth vs. Dallas en daaruit bleek dat Fort Worth leuker was dan Dallas. Maar iemand in een Facebookgroep wees mij op het feit dat we toch echt wel het Sixth Floor Museum at Dealey Plaza moesten bezoeken. Een snelle Google-opdracht wees inderdaad uit dat ik niet goed mijn werk gedaan had en we planden dit dus direct in in ons schema.

Sixth Floor Museum

Aan het einde van de middag kwamen we aan in het regenachtige Dallas en reden direct door naar dit museum. Een audio guide werd in onze handen geduwd waarmee we door het museum moesten lopen. Ook werd er vriendelijk verzocht geen foto’s te maken en ook niet je mobiele telefoon te gebruiken. Dit om respect te tonen voor John F. Kennedy.

Dit museum gaat over zijn leven en tragische dood die gebeurd is op de weg langs het Dealey Plaza. The Sixth Floor in dit museum is de verdieping waar de schutter zat, verstopt achter een stapel dozen. Dit hebben ze nagebouwd zoals het eruit zag tijdens het incident. Ook wanneer je naar buiten kijken op het Dealey Plaza zie je twee kruizen op de weg staan. Dit zijn de plekken waarop JFK geraakt is door kogels. Echt bizar om te zien. Heel mooi en indrukwekkend museum. We zijn erg blij dat we dit nog bezocht hebben!

Dealey Plaza

Het was inmiddels al aan de late kant maar we besloten toch nog snel naar het JFK Memorial te lopen wat een paar blokken van het museum staat. Omdat het hard regende liepen we er kort doorheen en snel weer naar de warme auto.

JFK Memorial

Eenmaal in de auto werd het toch wel tijd om een hotel op te gaan zoeken. We boekten een Country Inn and Suites hotel in Fort Worth dicht bij de bekende Stockyards. We hadden gedacht om het stadje ‘s avonds nog in te gaan maar na het avondeten waren we beiden erg moe en besloten toch maar in het hotel te relaxen.

Een cowboy stadje in Texas

Rond half 9 in de ochtend kwamen we aan in Fort Worth. Alles was nog dicht en geen kip op straat. Vinden wij niet erg: nog genoeg gratis parkeerplekken en foto’s zonder mensen erop! Win win voor vroege vogels.

Fort Worth staat bekend als een echt cowboystadje. De slogan: ‘Where the West begins’ is dan ook perfect. Het lijkt net of je een set op Hollywood bent binnen gestapt. Oude Wild West gebouwen, saloons, winkels vol cowboyhoeden en -laarzen, verschillende cowboys te paard en de geur van koeienvlaaien. Fort Worth is ook bekend om zijn veemarkten die vroeger gehouden werden.

Hallo Forth Worth

Om 9 uur zou het Stockyards Museum open gaan dus besloten we nog wat rond te lopen door het centrum. Eerst bezochten we de rodeo arena. Hoewel we zelf nooit naar een rodeo zouden gaan, vonden we het leuk om even een (gratis) kijkje te nemen in de arena. Alles was donker en ze waren er flink aan het werk dus na een paar fotootjes gingen we weer weg. Kort liepen we langs de winkeltjes in het centrum waarna we richting het museum liepen. Achter het museum kun je de bekende longhorn koeien zien en ook hoe vroeger de stallen eruit zagen voor de veilingen.

Een longhorn heeft niet voor niets die naam!
De koeienstallen

Het museum zelf is overigens maar erg klein. Een bijzonder stuk is de gloeilamp die er al 109 jaar brand. Ja, serieus. Maar ergens in Californië is er nog een andere gloeilamp die nóg langer aan het branden is. De werknemers in het museum waren er erg trots op.

Longhorn Cattle Drive

Na het korte museumbezoek liepen we naar Billy Bob’s Texas. Dit is de grootste Honky Tonk van de wereld. Talloze bars, biljarts, andere spellen, bull riding en eetgelegenheden. Ik weet het, we hadden er eigenlijk in de avond heen gemoeten om de echte sfeer te kunnen proeven. We waren simpelweg te moe. Maar toch leuk om er even doorheen gelopen te hebben en te zien hoe het eruit zag!

Billy Bob’s Honky Tonk

De laatste activiteit in het stadje was de cattle drive van longhorns. Cowboys drijven een groep longhorns door de straten van Fort Worth. Vroeger werd dit gedaan om het gekochte vee naar andere plekken in Amerika te brengen. Nu is het puur om de toeristen te laten zien hoe het er vroeger aan toe ging. Prachtige beesten!

Vanuit Fort Worth was het eindelijk tijd om verder te rijden naar onze volgende bestemming en ook dit keer weer in een nieuwe staat, namelijk Carlsbad, New Mexico. Maar eerst moest er nog ruim 5 uur gereden worden door het westen van Texas.

West Texas

We reden voornamelijk over de Interstate 20 richting het westen. Eenmaal buiten Fort Worth veranderde de omgeving langzaam aan in wat wij eigenlijk dachten hoe heel Texas eruit zou zien. Ranches wisselden elkaar af en de bomen werden langzaamaan anders. Eenmaal wat verder weg van de grote steden was het beeld vooral veel zand en lage struiken met hier en daar een boom. Erg mooi om die verandering te zien.

Daarnaast wordt er in dit gebied ook enorm veel olie gewonnen. Soms waren er wel ontelbaar veel ja-knikkers in het landschap te zien. Natuurlijk hebben wij ook even langs de weg gestopt om deze van wat dichterbij te bekijken. Hier en daar komen ook enorm vieze geurtjes op je af die te maken hebben met de olie. Bah!

Ja-knikkers
Eindeloze leegte in West Texas

Onze volgende bestemming ligt dan ook bijna helemaal in het westen van Texas, in niemandsland. Wat is er te zien dan? Nou, een National Park natuurlijk!

Benieuwd naar het volgende blog? Klik dan hier.