Wonen in Amerika

San Francisco: Het eindpunt van onze cross country roadtrip

We vervolgen onze roadtrip langzaam naar het eindpunt van de lange reis, San Francisco, waar voor we daar aankomen bezoeken we onderweg nog een aantal leuke attracties. Welke dat zijn lees je in het laatste blog van het vaste land. 


Ga hier naar het blogoverzicht van deze reis


Santa Cruz

Het vorige blog eindigde in Santa Cruz maar omdat we redelijk laat aankwamen hadden we niet veel tijd om wat van het stadje te zien. Vroeg in de ochtend gingen we er nog even op uit om over de Santa Cruz Beach Boardwalk te lopen en gingen we zeeleeuwen en surfers spotten bij Steamer Lane Park.

San Francisco
Santa Cruz Beach Boardwalk
Steamer Lane Park


Big Basin Redwoods State Park

Tegen het middaguur vertrokken we vanuit de kust weer landinwaarts richting het oudste State Park van Californië. Hier groeien wederom een van de oudste en grootste bomen ter wereld, Coastal Redwoods. Geschat tussen de 1000 en 2500 jaar oud en sommige wel 100 meter hoog. We liepen de korte Redwood Loop Trail zodat we de grootste Redwoods zouden zien. Na de wandeling reden we met de auto verder naar de kleine Sempervirens Falls, een kleine waterval verderop in de bossen.

Gigantische Redwood bomen

Vanuit de mooie waterval reden we naar ons hotel in Fremont, Good Nite Inn. Omdat we op het laatste moment pas een hotel gingen boeken voor San Francisco waren de prijzen torenhoog. Eigen schuld natuurlijk. Gelukkig is het openbaar vervoer rondom de stad erg goed geregeld en is het makkelijk om wat verder weg een hotel te nemen voor een betere prijs.


Keuzes maken in San Francisco

Het centrum van San Francisco bezochten we door middel van de trein. Parkeerkosten kunnen nogal hoog zijn in de stad en de trein kosten maar $6,50 voor een uurtje rijden vanuit Fremont. De trein gaat erg vaak waardoor het net een metro- of tramlijn lijk. Wat ook opviel is dat mensen netjes in de rij gaan staan tijdens het wachten op de trein. Geen geduw of asociaal gedrag wat je vaak in Nederland ziet.

We hadden deze stad als eindpunt gekozen omdat we hier in de buurt vrienden hebben wonen. Twee jaar geleden verhuisden zij naar de westkust vanuit Durham en dit was een leuke manier om elkaar nog eens te zien. We spraken de laatste dagen dan ook een paar keer af om gezellig bij te kletsen.

San Francisco is compact (tenzij je de hele Bay Area mee telt) en makkelijk te bereizen maar er is ontzettend veel te zien waardoor men, waaronder wij, de nodige tijd onderschatten. Omdat we maar twee dagen (twee halve dagen en een hele) hadden om de stad te ontdekken, besloten we onze favoriete attracties eruit te pikken. Lekker toeristisch maar goed, het zijn tóch de dingen die je wilt zien.


Mission District

De Mission District wijk ligt ten zuiden van het centrum. In deze wijk ligt de ‘Mission’ oftewel katholiek missieklooster van San Francisco de Asís, gesticht in 1776 en daarmee het oudste gebouw van de stad. Het klooster werd genoemd naar de priester Saint Francis (Francesco) of Assisi uit Italië. De wijk is vernoemd naar het klooster en San Francisco is vernoemd naar deze priester.

San Francisco
Mission District

Een andere stop midden in het Mission District is Balmy Alley, een kleine straat die bekend staat om zijn grote muurschilderingen. De muurschilderingen zijn gemaakt in de jaren 50/60 tegen de politieke situatie in Latijns Amerika. Vooral voor liefhebbers van kunst is dit een leuke plek om te bezoeken.

Bijzondere muurschilderingen


Golden Gate Park

Voor wie liever alle drukte wil vermijden in het center van San Francisco die kan het beste naar het Golden Gate Park. Een park wat vergelijkbaar is met het Central Park in New York. Ontzettend groot park met verschillende bezienswaardigheden.

Wij bezochten vooral de westkant van het park waar het uitkomt bij het strand. Omdat we al lang geen windmolens meer hadden gezien, leek het ons wel geinig om even te kijken bij de Dutch Windmill. Een populaire plek waar verschillende andere toeristen poseerden voor de molen of in het bloemenbed (wonderbaarlijk genoeg geen tulpen).

We namen kort een kijkje op het strand maar omdat het erg winderig was en daardoor frisjes gingen we snel de Beach Chalet in. Het bestaat uit een klein visitor center, een restaurant wat uitkijkt op zee, overdekt terras en een grasveld waar je heerlijk buiten kunt zitten. Af en toe is hier live muziek, zo ook toen wij er waren. Op het overdekte terras zat je lekker uit de wind en in de zon, drankje erbij met wat te snacken. Perfecte middag!


De bekendste pier van San Francisco

Met de trein kwamen we aan bij Pier 1. Vanuit hier was het de bedoeling om naar Pier 39 te lopen. Lijkt ver maar valt erg mee qua afstand. Maar onderweg kregen we zicht op de Coit Tower, een bekende toren om een uitzicht te krijgen over de stad en de Pier.

Het was best een stukje lopen én ook nog eens berg op. Tja, daar had ik niet zoveel zin in. Maar toen kregen we ineens een geniale ingeving! Sinds een niet al te lange tijd rijden er drie soorten elektrische steps** rond (Spin, Bird en Lime). Met de gelijknamige app kun je de step activeren en met maar liefst 20 km per uur rondcrossen door de stad (18+ en voor sommige moet je een rijbewijs hebben). We gaan met deze step de berg op! Bleek dat de route vooral uit trappen bestond en de step bergop niet echt gemakkelijk aan kon. Dan maar een beetje omrijden en handmatig steppen met wat extra ondersteuning. Hej, altijd beter dan helemaal omlopen!

San Francisco
Uitzicht vanaf Coit Tower

Onze stepjes stonden er nog toen we terug kwamen en we besloten er verder mee te rijden naar Pier 39. Hier liepen we wat rond, keken in wat winkeltjes en genoten we van de tientallen zeeleeuwen die ongelofelijk veel lawaai lagen te maken op hun rustplek.

San Francisco
Pier 39

Te voet gingen we verder naar Fisherman’s Wharf waar we verschillende straatartiesten tegen kwamen met goede acts en veel zeemeeuwen die eten probeerden te scoren bij etende toeristen op bankjes. Zelf gingen we eten net buiten Fisherman’s Wharf bij Hot Spud. Het was een fris dagje met veel wind dus warm comfort food hadden we wel nodig. Wat is er beter dan een grote aardappel vol met kaas, boter en gevuld met van alles lekkers wat je zelf uit mag kiezen?

Aan het uiteinde van de Wharf, bij het visitor center, probeerden we weer een step te scoren die ons naar de Golden Gate Bridge zou kunnen brengen. Uiteindelijk hebben we een paar kilometer naar het Marina District moeten lopen voordat we wat gevonden hadden. Een fiets was het alternatief, maar die stepjes bevielen ons wel.


Golden Gate Bridge

We zoefden ons een weg naar het Golden Gate Bridge visitor center en haalden onderweg veel mensen in die zich omhoog puften met de fiets. We knipten een paar foto’s van de prachtige uitzichten over de burg voordat we onszelf de brug op waagden.

Het leek allemaal zo perfect met die stepjes totdat halverwege de brug Willem’s stepje er mee op hield. Batterij leeg en we moesten hem aan de kant zetten. Mee lopen kon ook niet omdat er een slot op kwam.

Hij besloot een stukje te gaan rennen zodat ik nog kon steppen, maar tegen het einde van de brug hield ook mijn stepje er mee op. Er zat niets anders op dan verder lopen naar Vista Point, het andere uitzichtpunt op de brug. Hier was het behoorlijk koud en winderig dus bestelden we snel een uber die ons naar de ferry terminal in Sausalito bracht (we hadden gehoopt hier de stepjes neer te kunnen zetten). Vanuit hier namen we de ferry terug naar Pier 1, waar we weer met de trein naar ons hotel gingen.

San Francisco
San Francisco vanaf de ferry


Cable Car

De trein was ons zo goed bevallen dat we besloten om de laatste ochtend wederom met de trein naar San Francisco te gaan. Deze keer stapten we uit bij de cable car halte bij het bekende Powell Street. Dit is een van de punten waar een cable car gedraaid wordt. We bekeken hoe het in zijn werk ging en besloten verder te lopen. Er stond immers een ontzettend lange rij om Powell Street op te rijden.

We liepen eerst wat door China Town waarna we het Cable Car Museum bezochten. Leuk en informatief museum en bovendien gratis. Je ziet hoe alles geregeld wordt om de cable cars te laten rijden inclusief een kijkje onder de grond.

Op de hoek van Jackson en Mason Street namen we de tram naar het bekende kronkelige straatje Lombard Street. We genoten van ons eerste ritje ook al was dit midden in de tram en niet er buiten. Bij Lombard Street was het druk met vooral veel Aziaten en Fransen. We liepen van boven naar beneden en genoten van het mooie uitzicht over de stad.

San Francisco

Op de hoek van Bay and Taylor Street pakten we de Powell and Mason lijn terug naar het treinstation. Op deze halte was er niemand. We zaten uiteindelijk maar met vieren in de tram. We hadden dus een perfecte plek. Heerlijke afsluiter van San Francisco!

San Francisco


We nemen afscheid van San Francisco en het vaste land

In de middag was het tijd om afscheid te nemen van onze auto. Vier jaar lang heeft die ons rondgereden door Amerika. Niet alleen naar het werk en leuke feestjes maar ook diverse roadtrips langs de hele oostkust, Canada en nu helemaal naar het westen. We hebben er soms wat problemen mee gehad maar we zijn ontzettend blij dat die het goed volgehouden heeft. Stom maar het voelt echt of ons Amerika avontuur ten einde gaat komen.

In de avond zochten we al onze spullen uit en pakten we opnieuw het koffer in. De volgende ochtend zouden we vroeg naar Hawai’i vertrekken! Jeej!

Helaas schrijf ik geen reisblogs meer over Hawai’i. Echter kon ik het niet laten om toch een bijzondere ervaring op papier te zetten. Deze lees je in het blog:

7 highlights op Hawaii Big Island +
Fotoblog en onze ervaring van het Volcanoes NP

** De elektrische stepjes zorgden voor veel problemen in de stad en zijn momenteel (tijdelijk) niet meer beschikbaar.

One Comment

Leave a Reply

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *